A+ A A-
streda, 13 október 2021 23:06

PRIEMYSLOVKA vo svetle otázok a odpovedí

Spracovať viac ako 70-ročnú históriu našej školy, analyzovať jednotlivé zmeny, podať informáciu o jednotlivých fázach jej vývoja nie je ľahká úloha. Ani sa na to nechceme podujať. Na strane druhej však v súvislosti s našou školou existuje niekoľko dôležitých údajov, faktov, o ktorých je dobré, ak vie aj dnešný priemyslovák. Následne každý mesiac položíme otázky a sformulujeme odpovede o našej škole, ktoré sa týkajú jej histórie, vyučovaných študijných odborov, najdôležitejších udalostí, kuriozít, na základe ktorých sa, dúfame, vykreslí obraz toho, čo všetko skrýva týchto uplynulých sedemdesiat rokov...

1. otázka: Našu školu založili v roku 1951 ako podnikovú školu Slovenských lodeníc. Pod akým názvom bola založená naša škola?

Odpoveď: Vyššia priemyselná škola strojnícka. V prvej triede začalo štúdium 47 študentov (z nich 7 dievčat), prvý ročník ukončilo 38 študentov (z nich 5 dievčat).  

 

2. otázka: Naša škola dlho nemala vlastné sídlo. Kde boli umiestnené triedy školy, kým nebola dokončená a odovzdaná dnešná budova školy (konkrétne pavilón A dnešného školského komplexu)?  

Odpoveď: Vyučovanie bolo v školskom roku 1952/53 presťahované z budovy učňovskej školy lodeníc do drevených barakov v blízkosti lodeníc. Od 1. januára 1953 prebiehalo vzdelávanie v budove dnešného Gymnázia Hansa Selyeho a od školského roku 1953/54 bolo vzdelávanie presunuté do budovy dnešného Gymnázia Ľudovíta Jaroslava Šuleka. Školský rok 1964/65 sa už začal vo vlastnej budove školy. Hlavná budova školy (súčasný pavilón A) bola do užívania odovzdaná 17. februára 1964.  

 

3. otázka: Kedy bola znárodnená Vyššia priemyselná škola strojnícka?

Odpoveď: 1. januára 1953. Rovnako v tomto školskom roku (1952/53) bola otvorená prvá trieda s vyučovacím jazykom maďarským.

 

4. otázka: Kedy sa začala večerná škola (večerná škola pracujúcich)?

Odpoveď: Večerná škola pracujúcich sa začala od roku 1953.

 

5. otázka: Kde mala škola zriadené elokované triedy mimo Komárna (školenie mimo sídla)?

Odpoveď: Od roku 1953 sa postupne začalo vyučovanie v elokovaných triedach mimo Komárna v Nových Zámkoch, Šuranoch, Tlmačoch, Dunajskej Strede a v Šamoríne.

 

6. otázka: Prebiehala na našej škole výučba pre gréckych emigrantov?

Odpoveď: Áno. Počas občianskej vojny v Grécku (1942-1949) mnohí z krajiny emigrovali, značná skupina emigrantov prišla aj do Československa. Grécki študenti začali štúdium na našej škole v školskom roku 1953/54.   

 

7. otázka: Po založení našej školy neustále narastal záujem o strojárske odborné vzdelanie. V koľkých triedach prebiehala výučba na našej škole v školskom roku 1953/54 a približne koľko študentov na našej škole v tomto školskom roku študovalo?

Odpoveď: Na našej škole bolo v školskom roku 1953/54 spolu 13 tried a celkovo tu študovalo 427 žiakov.  

 

8. otázka: Disponovala naša škola v čase jej sídla v budove dnešného slovenského gymnázia školskou dielňou?

Odpoveď: Áno, v jednej prenajatej budove mala škola svoju prvú dielňu, ale jej zariadenie pozostávalo iba zo 4 strojov: stolovej vŕtačky, zváracieho transformátora, rezačky, elektrického upevňovacieho stola.

 

9. otázka: Kedy sa mohli nasťahovať prví študenti pochádzajúci z väčšej diaľky do školského internátu (aj v súčasnosti náš školský internát)?

Odpoveď: Školský internát (domov mládeže) bol odovzdaný na jar roku 1965. Jeho kapacita bola vtedy vyše 300 miest. Počas povodne v roku 1965 boli evakuované rodiny, ktoré prišli o svoje domovy, ubytované v domove mládeže (a tiež v školských triedach).

 

10. otázka: Bol v histórii školy taký školský rok, ktorý začal bez slávnostného otvorenia, resp. sa vyučovanie v niektorých triedach začalo niekoľko týždňov po začiatku školského roku?

Odpoveď: Áno. Po povodni v lete roku 1965 sa 1. septembra nekonalo slávnostné otvorenie školského roku a v niektorých triedach sa vyučovanie začalo až 5 týždňov po oficiálnom začiatku školského roku. Učitelia a žiaci pomáhali pri odstraňovaní škôd spôsobených povodňou a rodiny ubytované v jednotlivých triedach, postupne opustili priestory školských tried.

 

11. otázka: Kto bol prvým riaditeľom našej školy?

Odpoveď: Strojný inžinier Ing. Július Berecz. Funkciu riaditeľa školy zastával v rokoch 1951 - 1959.

 

12. otázka: Kto vystriedal vo funkcii riaditeľa Ing. Berecza?

Odpoveď: Od školského roku 1959/60 bol riaditeľom školy strojný inžinier Ing. Ján Schlett.

 

13. otázka: S ktorou strednou odbornou školou v Nemecku nadviazala naša škola družobné styky v polovici 60. rokov 20. storočia? Vďaka družbe sa mohli študenti oboch škôl navzájom zúčastňovať odborných stáží.  

Odpoveď: Naša škola mala družobné styky so Školou stavby lodí v nemeckom Wismare (bývalá NDR – Nemecká demokratická republika).

 

14. otázka: V polovici 60. rokov naša škola nadviazala družobné styky so strednou odbornou školou v Maďarsku, ktoré pretrvávali až do začiatku roku 2000. O ktorú školu ide?

Odpoveď: O Technickú školu banských strojov a banskej elektrotechniky v Ostrihome.

 

15. otázka: V ktorom období boli postavené dielne v areáli školy? Akých dielenských cvičení sa mohli  zúčastniť žiaci v 70-tych rokoch?

Odpoveď: Školské dielne boli postavené v rokoch 1968 – 1970. Dielenský komplex pozostával zo 7 dielní: strojárska, zámočnícka, kováčska, nástrojárska, sústružnícka, stolárska a dielňa vhodná na činnosť odborných krúžkov. Dielne boli vybavené na tie časy najmodernejšími strojmi a nástrojmi využívanými v priemyselnej výrobe.

 

16. otázka: Kto sa stal riaditeľom školy v 1971 a riadil našu inštitúciu do nežnej revolúcie (1990)?

Odpoveď: Ing. Teodor Kanyicska elektroinžinier.

 

17. otázka: Prezident ČSSR (Gustáv Husák) udelil škole štátne vyznamenanie Za vynikajúcu prácu (za dlhoročnú prácu školy na poli telovýchovy a športu a za účasť na celoštátnej spartakiáde). V ktorom roku to bolo?

Odpoveď: V roku 1975.

 

18. otázka: Akými laboratóriami (odbornými učebňami) disponovala škola v polovici 70-tych rokov?

Odpoveď: Vyučovanie prírodovedných a odborných predmetov prebiehalo v chemickom, strojárskom, technologickom a elektrotechnickom laboratóriu.

 

19. otázka: Ktoré obdobie môžeme charakterizovať ako zlatý vek strojárstva na našej škole? Vyučovanie charakterizuje systém odborných predmetov (mechanika, stroje, konštrukcia strojov, strojárska technológia, strojnícke merania ...), primerané praktické vyučovanie, odborné učebne, laboratóriá, dielne.

Odpoveď: Obdobie od 1970-tych rokov po cca. polovicu 80-tych rokov.

 

20. otázka: 20. január 1974 je smutným dátumom v histórii školy. Prečo?

Odpoveď: V tento deň došlo k najväčšej tragédii počas existencie školy. Snehová lavína, ktorá sa náhle a nečakane spustila do Mengušovskej doliny vo Vysokých Tatrách, zasypala účastníkov lyžiarskeho zájazdu našej školy. Pod hrubou vrstvou snehu našli smrť 11 študenti a učiteľ. Ich pamiatku hlásajú pamätné tabule vo vestibule a na nádvorí školy a 12 briez na dvore školy (zasadených po pohrebe obetí).

 

21. otázka: V odbore strojárstvo riešili študenti mnoho konštrukčných a projektových úloh. K dispozícii mali už aj rysovne. Čo bol pantograf?

Odpoveď: Pantograf bola mechanická pomôcka (v podobe rovnobežníka z kĺbovo spojených tyčí) na zabezpečenie pohybu pravítok. Na rysovacej doske naši žiaci rysovali rôzne strojárske výkresy (výrobné výkresy, zostavné výkresy...). Na začiatku 80-tych rokov škola vydávala študentský časopis s týmto názvom.

 

22. otázka: Čím je špeciálny školský rok 1978/79 v histórii školy?

Odpoveď: V tomto školskom roku popri odbore strojárstvo bol otvorený nový odbor z oblasti stavebníctva. 27 rokov prebiehala na škole výlučne strojárska výučba, ale v školskom roku 1978/79 pribudol odbor vodohospodárske stavby pre jednu triedu s vyučovacím jazykom slovenským a jednu triedu s vyučovacím jazykom maďarským. V nasledujúcom školskom roku sa škola rozšírila o odbor pozemné staviteľstvo.

 

23. otázka: Čo vyvolalo potrebu zaviesť a integrovať študijné odbory vodohospodárske stavby a pozemné staviteľstvo v našej škole koncom 70-tych rokov?

Odpoveď: V týchto rokoch sa začala výstavba vodného diela Gabčíkovo – Nagymaros a tým vznikla potreba výchovy stredných odborných pracovníkov pre stavebníctvo ako aj potreba stavebných odborníkov a regióne.

 

24. otázka: Nástupom stavebných odborov vznikla potreba rozšírenia našej školy. V ktorom roku odovzdali do užívania pavilón – B pre triedy stavebných odborov?

Odpoveď: Odovzdanie prístavby – pavilónu – B do užívania sa uskutočnilo v 1983 roku. Študenti stavebných odborov si však nie dlho užívali nové triedy, odborné učebne, lebo stavebné triedy sa postupne presťahovali do Hurbanova, kde vznikla nová SPŠ stavebná, ktorá dodnes vychováva stredných odborných pracovníkov pre stavebníctvo v našom regióne.

 

25. otázka: Po presťahovaní stavebných odborov, bol v školskom roku 1985/86 otvorený nový študijný odbor. Ktorý to bol?

Odpoveď: V septembri 1985 bol otvorený študijný odbor slaboprúdová elektrotechnika so zameraním na automatizačnú techniku (3 triedy). Potreba otvorenia nového odboru sa ukazovala už  začiatkom 70-tych rokov, veď  tento odbor je úzko spojený a nadväzuje na strojárstvo. Naša škola bola už vtedy na úrovni vybavená elektrotechnickými laboratóriami a odbornými učebňami. Nadriadené orgány však uprednostnili  stavebníctvo, tak sa otvoril v 1978/79 odbor vodohospodárske stavby. Presťahovaním stavebného odboru v 1985 do Hurbanova, sa otvorila cesta pre odbor slaboprúdová elektrotechnika.

 

26. otázka: 20. – 21. apríla 1979 usporiadali v Prahe Celoštátnu konferenciu pedagógov, na ktorej sa zúčastnil riaditeľ školy Ing. Teodor Kanyicska a jeho zástupca Ing. Zoltán Méhes, kde na pražskom hrade prevzali z rúk prezidenta republiky významné ocenenie udelené našej škole. O aké ocenenie ide?

Odpoveď: Rad práce – štátne vyznamenanie za výborné výsledky v oblasti vzdelávania.

 

27. otázka: V školskom roku 1980/81 bolo zriadené v hlavnej budove výpočtové stredisko (ADT 4500). V rámci Slovenska bola naša škola tretia spomedzi stredných priemyselných škôl, ktoré takýmto výpočtovým strediskom disponovali. Čo bolo úlohou výpočtového strediska?

Odpoveď: Výpočtové stredisko spracovávalo štatistické a účtovné údaje pre stredné školy komárňanského okresu. Údaje na spracovanie sa do počítača prenášali diernym štítkom, diernou páskou alebo klávesnicou. Výpočtové stredisko sa využívalo aj na riešenie strojárskych úloh.

 

28. otázka: Od polovice 80-tych rokov sa rozšírila ponuka v rámci odboru strojárstvo o nové zamerania. Popri klasickej strojárskej technológii pribudli dve nové zamerania. Ktoré to boli?

Odpoveď: Nové zamerania boli strojárska konštrukcia a prevádzkyschopnosť zariadení. Nové zamerania boli odpoveďou na zvýšený dopyt po gymnaziálnom štúdiu a slabší záujem o odbor strojárstvo. Stredné odborné školy očakávali po tomto rozhodnutí posilnenie pozície. Pedagógovia školy videli, že stredná škola sa nemôže zamerať na úzku špecializáciu, ale je potrebné upriamiť pozornosť na vzdelávanie poskytujúce pevné základy v odbore.

 

29. otázka: V ktorom školskom roku maturovali prvé triedy odboru elektrotechnika? Akými odbornými učebňami a laboratóriami disponoval vtedy tento študijný odbor?

Odpoveď: Prvé triedy odboru elektrotechnika maturovali v školskom roku 1988/89. Už v tom čase mal študijný odbor elektrotechnika k dispozícii laboratória na elektrotechnické merania, automatizačnú techniku, výpočtovú techniku a odborné učebne pre elektrotechniku.

 

 30. otázka: Kto nahradil na poste riaditeľa školy v roku 1991 Ing. Teodora Kanyicsku, ktorý odišiel do dôchodku?

Odpoveď: Ing. Róbert Pém, bývalý žiak školy a vtedajší učiteľ.

 

31. otázka: Na spoločenské zmeny v 90-tych rokoch sa naša škola snažila reagovať novým študijným odborom, zameraným na ekonomiku a informatiku. O ktorý študijný odbor išlo?

Odpoveď: Išlo o študijný odbor technické a informatické služby v strojárstve, ktorý sa zaviedol v školskom roku 1992/93 v dvoch triedach (s vyučovacím jazykom slovenským a s vyučovacím jazykom maďarským). Tento študijný odbor sa opieral o tri základné piliere: ekonomické, informatické a technické predmety.

 

32. otázka: V 90-tych rokoch sa na našej škole rozbehol program podporujúci osvojenie si zásad voľného obchodu a podnikania. O aký program išlo?

Odpoveď: Išlo o program Junior Archievement (Mladý podnikateľ), ktorý na Slovensku prebiehal na základe licencie Bata Junior Archievement Slovensko. Žiaci si založili študentskú spoločnosť a prevádzkovali ju na základe pravidiel programu.

 

33. otázka: Začiatkom 90-tych rokov prebehlo v študijnom odbore strojárstvo viacero dôležitých zmien, ktoré znamenali modernizáciu výučby.  Ktoré to boli?

Odpoveď: Zavedenie do výučby počítačom podporovaného konštruovania (využívanie AutoCAD programu, ktorého začiatky sa datujú do konca 80-tych rokov) a programovanie číslicovo riadených obrábacích strojov (CNC).

 

34. otázka: V rámci odboru strojárstvo, reagujúc na požiadavky regiónu, bol v školskom roku 1995/96 zavedený nový študijný odbor. O aký študijný odbor išlo?

Odpoveď: Išlo o odbor konštrukcia a oprava lodí. Odbor mal celoslovenskú pôsobnosť a svojím charakterom a poslaním bol jediný svojho druhu v rámci siete stredných odborných škôl. Cieľom tohto odboru bolo aj zabezpečenie kvalifikovaných stredných odborných kádrov pre SLK, no žiaľ v školskom roku 2001/2002, v dôsledku zmien v spoločnosti, tento odbor na škole zanikol.

 

35. otázka: Od polovice 90-tych rokov naša škola nadviazala družobné styky so zahraničnými strednými odbornými školami. Ktoré partnerské školy boli najvýznamnejšie?

Odpoveď: (a) Stredná odborná škola elektrotechnická Jánosa Bolyaiho Budapešť, (b) Unit Technik des ROC Oost Nederland (Holandsko), (c) Berufskolleg Niederberg, Velbert (Nemecko), (d) TISP Sint Paulus, Mol (Belgicko).

 

36. otázka: Prečo bola dôležitá nepretržitá družobná spolupráca so západoeurópskymi školami od polovice 90-tych rokov pre našich študentov?

Odpoveď: Spolupráca umožnila našim študentom niekoľkodňové pobyty v zahraničných inštitúciách, účasť na odborných aj kultúrnych podujatiach, vzájomné spoznávanie, spoznávanie iných kultúr, nadväzovanie nových priateľstiev. Spolupráca sa uskutočnila s podporou programu Sokrates.

 

37. otázka: V súčasnosti je už úplne prirodzená dostupnosť internetu v odborných učebniach a triedach. Boli však časy, keď to tak nebolo. Kedy sa pripojila naša škola k celosvetovej sieti internetu?

Odpoveď: Pripojenie sa uskutočnilo 28. júna 1996 (prístup 24/7).

 

38. otázka: Uskutočňovalo sa vysokoškolské vzdelávanie v budove našej školy?

Odpoveď: Áno. V roku 1993 Trnavská fakulta Slovenskej technickej univerzity otvorila detašované pracovisko Materiálovo-technologickej fakulty v budove našej školy. Medzi poslucháčmi bolo aj veľa priemyslovákov. Poslucháči prvé dva roky študovali v Komárne a svoje štúdiá ukončili v Trnave. Do vzdelávania sa zapojilo aj niekoľko súčasných vyučujúcich priemyslovky. Zo súčasného pedagogického zboru svoje vysokoškolské štúdium začali na detašovanom pracovisku v Komárne Ing. Kaludia Hegedűšová, Ing. Erika Szalaiová, Ing. Andrea Hrivíková, Ing. Izabella Némethová, Ing. Ondrej Kováč, Ing. Tomáš Petrík a Ing. František Kis.   

 

39. otázka: Existovala možnosť pomaturitného štúdia na našej škole?

Odpoveď: Áno. V školskom roku 1997/98 sa prvýkrát otvorilo dvojročné nadstavbové štúdium v odbore Technické a informatické služby. Táto forma vzdelávania bola určená pre absolventov gymnázií a pre absolventov neekonomických odborov.

 

40. otázka: Od školského roku 1997/98 sme každoročne v októbri umožnili žiakom základných škôl, rodičom a záujemcom nahliadnutie do výchovnovzdelávacej činnosti, laboratórií, odborných učební, do života v priemyslovke. Aké pomenovanie dostalo toto podujatie?

Odpoveď: V začiatkoch podujatie nieslo názov Týždeň otvorených dverí (TOD), poukazujúc na to, že celý týždeň sme k dispozícií záujemcom, v posledných rokoch je to Deň otvorených dverí (DOD), v priebehu októbra v určené dni vítame návštevníkov a záujemcov.  

 

41. otázka: Mesto Komárno a mestské zastupiteľstvo v roku 2001 udelilo našej škole významné ocenenie pri príležitosti 50.-teho výročia založenia našej školy. O aké ocenenie ide?

Odpoveď: Za výborné výsledky počas dlhoročnej výchovno-vzdelávacej činnosti a podporu  miestneho priemyslu a hospodárstva získala naša škola cenu Pro Urbe.

 

42. otázka: V koľkých triedach prebiehalo vzdelávanie v školskom roku 2001/2002 (v tomto školskom roku škola oslavovala 50. výročie založenia)?

Odpoveď: V školskom roku 2001/2002 prebiehalo vzdelávanie v 29 triedach (25 tried denného štvorročného štúdia, 4 triedy denného dvojročného nadstavbového štúdia).

 

43. otázka: Kedy nastúpil Ing. Ján Vetter (strojný inžinier) do funkcie riaditeľa školy, ktorý aj v súčasnosti zastáva túto riadiacu pozíciu?

Odpoveď: Od februára 2002.

 

44. otázka: V apríli 2002 sa A-pavilon našej školy obohatil o nadrozmerné umelecké dielo, ktoré odvtedy zdobí vestibul našej školy. Kto je autorom a aký názov nesie toto dielo?

Odpoveď: Autorom je umelecký maliar Péter Mester, ktorý toto umelecké dielo s názvom Hommage a Philharmonie venoval našej škole.

 

45. otázka: Po roku 2000 prišlo k viacerým významným zmenám v oblasti modernizácie našej inštitúcie. Ktoré boli najvýznamnejšie?

Odpoveď: Vymenili sa počítače, zriadili sa multimediálne učebne, pribudli počítače do čitárne a knižnice, modernizovali sa jazykové učebne, v bývalých rysovniach sa prebudovali okná, renovoval sa vykurovací systém, modernizoval sa systém v jedálni (kartový systém pri výdaji stravy), zriadili sa elektronické oznamy na priečelí školy.

 

46. otázka: Aké významné zmeny charakterizujú odbor strojárstvo v období 2000 – 2010?

Odpoveď: Aplikovanie špičkových verzií konštrukčných programov AutoCAD vo vyučovacom procese (vytváranie výkresov súčiastok a zostavných výkresov), výučba priestorového konštrukčného softvéru pre 3D modelovanie (SolidEdge), podrobné zoznámenie sa s niektorými jeho modulmi (vizualizácia, 3D animácie), používanie 3D tlačiarne, zriadenie CNC učebne a práca na počítačom riadených CNC obrábacích strojoch, používanie FESTO pneumatických prvkov a prostriedkov pri riešení príkladov riadenia automatických systémov. V rámci predmetu strojárstvo v odbore uprednostňujeme  projektové vyučovanie, čo rozvíja schopnosť žiakov tvoriť a tvorivo riešiť úlohy.

 

47. otázka: Ako by sa dali charakterizovať zmeny v odbore technické a informatické služby v období 2000 – 2010?

Odpoveď: Do popredia sa dostali tie učebné metódy, ktoré pomohli  prepojiť  teoretické a praktické vyučovanie. Výučbu informatiky sme sústredili na oblasť  softvérov Microsoft (Word, Excel, PowerPoint, FrontPage, Access...), pre oblasť účtovníctva sme zaviedli program Stromware-Pohoda a žiaci sa naučili pracovať aj so softvérom pre publikačno-propagačnú činnosť (Zoner Callisto). Zdôrazniť treba aj posilnenie tímovej práce žiakov a zabudovanie motivačných hier a súťaží do vyučovania. Z hľadiska technických predmetov nám veľký pokrok zabezpečila aj výučba softvéru AutoCAD.

 

48. otázka: Ako by sa dali charakterizovať zmeny v odbore elektrotechnika v období 2000 – 2010?

Odpoveď: Zameranie automatizácia nahradili počítačové systémy. Následne sa modernizovali tak hardvéry ako aj softvérové balíky. Priebežne sa používali najnovšie mikroradiče, PIC16F84 a PIC16F628. Pri návrhu plošných spojov bola papierová metóda nahradená použitím softvéru Eagle CAD / CAM. Výučbu počítačových sietí sme začali na zmluvnom základe v spolupráci so CISCO Academy, ktorej sme sa stali aj členom. 6. verzia elektronického simulačného programu TINA výrazne zvýšila efektivitu našej laboratórnej práce. V tomto období sme mali možnosť získať vtedy už moderné digitálne meracie prístroje a prvé digitálne osciloskopy, na ktoré sa naši žiaci veľmi tešili.

 

49. otázka: V školskom roku 2005/2006 sa ponuka študijných odborov obohatila o odbor technické lýceum. Je tento študijný odbor ešte stále v ponuke?

Odpoveď: Odbor technické lýceum bol určený tým záujemcom, ktorí mali záujem o gymnaziálne štúdium. Popri technickom vzdelávaní sa do popredia dostávali prírodovedné disciplíny. Žiaľ, pre malý záujem odbor technické lýceum vypadol z ponuky odborov, takže tento odbor sa v súčasnosti nevyučuje.

 

50. otázka: Čo znamená Zlatý maturant?  

Odpoveď: V roku 2005 sme prvýkrát zorganizovali stretnutie tých absolventov, ktorí končili pred 50-timi rokmi, teda maturovali v 1955 (oslovili sme aj tých absolventov, ktorí maturovali v roku 1954). Od roku 2005 pravidelne organizujeme stretnutia Zlatých maturantov na našej alma mater. Na týchto stretnutiach si bývalí študenti prevezmú diplomy a zaspomínajú na svoje študentské časy.

 

51. otázka: Odkedy organizujeme Odborné dni na našej škole a čo je cieľom tohto podujatia?

Odpoveď: Prvé Odborné dni sme zorganizovali v 2005 roku, vytýčeným cieľom bolo priniesť do priemyslovky zaujímavé odborné prednášky. Pozvaní boli prednášajúci, ktorí sú uznávanými odborníkmi vo svojom odbore, ktorí rozumejú „jazyku“ študentov, ktorí predstavili svoje povolanie, ktorí zaujímavými vedomosťami obohatili priemyslovákov. Prednášali výskumní inžinieri, matematici, astronómovia, historici... Neskôr sa prišlo s myšlienkou pozvať bývalých priemyslovákov, veď aj spomedzi nich je veľa technikov, vedcov, informatikov a podnikateľov. Od roku 2008 prebiehajú Odborné dni v tejto štruktúre a v rámci tohto podujatia dostávajú príležitosť aj naši nadaní žiaci, aby predstavili svoje odborné práce, s ktorými sa zúčastnili rôznych odborných súťaží.

 

52. otázka: Súťaž stavanie mostov je zaujímavá akcia na našej škole, čo sa oplatí vedieť o tejto každoročnej akcii?

Odpoveď: Od roku 2008 sa každý rok koná táto súťaž (žiaľ kvôli pandémii koronavírusu v rokoch 2020 a 2021 sa súťaž nemohla uskutočniť). Súťažiaci musia postaviť most zo špajdlí alebo  cestovín tak, aby most spĺňal podmienky súťaže ( hmotnosť mosta nesmie prekročiť 1kg, dĺžka mosta 1m, spojenie elementov  ľubovoľným lepidlom). Mosty sú vystavené záťažovej skúške (ťahová skúška) a víťazom je autor mosta s najväčšou odolnosťou záťaže. Súčasný rekord školy v kategórii špajdle bol dosiahnutý v roku 2019 s 504 kg! Súťaž sa stala aj súčasťou Komárňanských dní.

 

53. otázka: Naša inštitúcia je stredná škola technického zamerania, kde predovšetkým prírodovedné predmety, technické predmety, informatika sú smerodajné, ale žije aj bohatým kultúrnym životom. Študenti sa zúčastňujú rôznych literárnych súťaží a pôsobia tu aj dva divadelné súbory. Čo by sa patrilo vedieť o týchto divadelných súboroch?

Odpoveď: Slovenský divadelný súbor, Divadlo pod vežou, začal pôsobiť v roku 2009 pod vedením pani učiteľky Božidary Hulákovej. Veľký uspech zožali predstavenia:  Neberte nám princeznú, Fontána lásky, Cyrano spod veže, Horor v horárni…
Maďarský divadelný súbor VISZTA (voľný preklad Súbor veselých priemyslovákov) začal pôsobiť v roku 2008 pod vedením pána učiteľa Józsefa Kiss Péntek a mnohými predstaveniami obohatili kultúrny život školy  (Popfesztivál, Hair, Lúdas Matyi Projekt, Ovibrader…). Pán učiteľ nás však žiaľ v roku  2019  opustil a prešiel do nebeského súboru... Réžiu súboru prevzala pani učiteľka Eva Kossárová.   

 

54. otázka: Má naša škola školskú televíziu?

Odpoveď: S radosťou môžeme povedať, že áno. V roku 2012 sa zriadila školská televízia TOWER TV (TTV). Ťažiskom jej práce je mapovať život školy očami študentov prostredníctvom reportáží, rozhovorov, správ z rôznych podujatí. TTV sa venuje i tvorbe krátkych hraných filmov. Výsledky práce TTV si môžu záujemcovia pozrieť aj na webovej stránke školy.

 

55. otázka: Na vyučovanie anglického jazyka a komunikácie v anglickom jazyku je kladený zvýšený dôraz na našej škole. Ktoré projekty za posledné dve desaťročia boli najvýznamnejšie, vďaka ktorým mohli vycestovať naši žiaci do zahraničia, alebo mohli privítať zahraničných študentov a spoločne sa zamýšľať o živote, budúcnosti, ekológii...?

Odpoveď: Najvýznamnejšie projekty boli: Comenius-školské družobné styky, Youth in Action – program Mládež v pohybe, ACES – Akadémia stredoeurópskych škôl, AISEC-Educate Slovakia.

 

56. otázka: V čom spočíva význam zahraničnej odbornej stáže?

Odpoveď: V posledných rokoch sa do medzinárodnej spolupráce zapracovali nové formy. Študenti končiacich ročníkov od školského roku 2015/2016 sa každý rok môžu zúčastniť odborných stáží u niektorého zahraničného priemyselného partnera (v Budapešti, v Belgicku, v Prahe, v Brne…). Počas dvoch týždňov odbornej praxe sa zapoja do medzinárodných spoločností, do ich práce, prehĺbia si odborné poznatky a zručnosti v informatike. Finančnú podporu odborného programu zabezpečuje EÚ v rámci programu Erazmus +

 

57. otázka: Naša inštitúcia je každoročne hodnotená v rámci stredných odborných škôl Nitrianskeho samosprávneho kraja v bodovacej súťaži podľa výsledkov žiakov v postupových súťažiach. Koľkokrát sa Stredná priemyselná škola strojnícka a elektrotechnická ocitla v rámci tohto hodnotenia na prvom mieste v kraji?

Odpoveď: Prvé miesto škola dosiahla počas troch školských rokov (2011/2012, 2012/2013 a 2018/2019), v ďalších rokoch skončila na druhom alebo treťom mieste (počet hodnotených škôl je každoročne v rozmedzí 30-35 škôl). Aj tieto výsledky odzrkadľujú, že naša škola je medzi strednými odbornými školami kraja považovaná za jednu z najlepších.  

 

58. otázka: V ktorom roku bola odovzdaná do užívania aula školy, ktorá slúži ako priestor na organizáciu rôznych podujatí, konferencií, divadelných predstavení?

Odpoveď: Už na začiatku nového tisícročia, ba dokonca aj pred ním, sme sa zhodli na tom, že by naša škola potrebovala jednu prednáškovú miestnosť, ktorá by dokázala pojať prednášky s hromadnou účasťou, konferencie, podujatia, plesy... Rozloha tried, laboratórií našim predstavám nezodpovedala, a tak padla voľba na niekdajšiu zámočnícku dielňu. Aula našej školy je impozantne riešená divadelná miestnosť s javiskom a vstupným priestorom s bodovým osvetlením. Odovzdaná bola v roku 2009 a odvtedy slúži spoločenstvu priemyslovákov (je ju však možné aj prenajať, konali sa tu už aj rôzne školenia, firemné vzdelávania, ale aj hosťujúce divadelné predstavenia).  

 

59. otázka: Čo by sme mali vedieť o študentskom parlamente našej školy?

Odpoveď: Študentský parlament predstavuje zástupcu záujmov študentov Priemyslovky. Jeho cieľom je byť fórom, kde študenti môžu vyjadrovať a zastupovať svoje názory vo vzťahu k vzdelávaniu, ako aj viesť diskusiu o problémoch týkajúcich sa  študentov medzi zástupcami triednych samospráv a vedením školy. Zaoberá sa tiež organizáciou  rôznych študentských podujatí – plesov, Dňa študentov, imatrikulácie, vítania jesene/jari, Mikuláš, výzdoba chodieb a tried pri príležitosti rozlúčky so školou, atď.  

 

60. otázka: Čo je Noc v Priemyslovke?

Odpoveď: Ide o také podujatie, ktoré realizujeme vo večerných, nočných hodinách (väčšinou od 18:00 do 22:00) predovšetkým pre žiakov základných škôl (od prvého stupňa až po druhý stupeň), ktorí k nám môžu v rodinnom kruhu – ako rodinný program – zavítať a môžu nahliadnuť do života školy v uvoľnenej atmosfére. Očakávame aj pedagógov základných škôl, rodinných príslušníkov a priateľov našich žiakov, bývalých študentov našej školy, našich tzv. „zlatých“ či „diamantových absolventov, ktorí našu školu absolvovali už roky dozadu a určite sú zvedaví na zmeny a novinky vo svojej alma mater. Chceli by sme ukázať  výchovno-vzdelávaciu prácu prebiehajúcu na našej škole aj tým, ktorí nás ešte nenavštívili, ale už počuli o našej inštitúcii. Pestrý a bohatý program, ktorý ponúkame, v sebe zahŕňa jednak predstavenie študijných odborov, prostredníctvom „otvorených laboratórií“ ponúkame návštevníkom možnosť oboznámiť sa s odborným vzdelávaním, prácami a výsledkami našich žiakov. Prvú Noc v Priemyslovke sme realizovali v roku 2015.

 

61. otázka: Ako by bolo  možné charakterizovať športový život na škole, aké možnosti na športovanie sú pre priemyslovákov k dispozícii?

Odpoveď: Na Strednej priemyselnej škole strojníckej a elektrotechnickej predstavuje telesná výchova a šport už desaťročia popredné miesto. Naše podmienky sú vynikajúce – môžeme sa pochváliť tromi telocvičňami, multifunkčným ihriskom, betónovým ihriskom, časťou dvora určenou na workout a ihriskom pre plážový volejbal. V poslednom desaťročí prešli športové zariadenia obrovskými zmenami. V roku 2014 bolo odovzdané do užívania multifunkčné ihrisko, ktoré je vhodné na futbal, hádzanú, volejbal a nohejbal. V roku 2017 bola jedna dielňa (bývalá nástrojáreň) prestavaná na telocvičňu, v ktorej sa nachádza tartanová podlaha. V tejto telocvični sa nachádzajú rebriny, gymnastické žinenky, tri vynikajúce stoly na stolný tenis, ako aj bedmintonová sieť. V roku 2018 boli zrekonštruované šatne. V roku 2021 bola odovzdaná zrekonštruovaná zateplená a klimatizovaná veľká telocvičňa, v ktorej bola vymenená podlaha, steny sa dočkali novej maľovky a vynovili sme aj športové náčinia – dostali sme takmer novú telocvičňu.

 

62. otázka: Aké významné športové úspechy dosiahli naši študenti za posledné roky?

Odpoveď: Treba podotknúť, že našu školu aj v minulosti navštevovali a aj dnes navštevujú výborní, nadaní športovci. Úlohou učiteľov telesnej a športovej výchovy je nasmerovať ich talent správnym smerom, posúdiť ich schopnosti, pripraviť ich na konkrétne súťaže a motivovať ich pre účasť na nich. Spomedzi množstva výborných výsledkov môžeme vyzdvihnúť nasledovné: v roku 2018 sa futbalové družstvo školy prebojovalo do celoslovenského finále, kde sa im podarilo skončiť na 5. mieste. Popri tom je možné spomenúť volejbal, basketbal, florbal, hádzanú, atletiku, stolný tenis, ktoré predstavujú silnú stránku našej školy.

Samozrejme, okrem týchto výsledkov sa počas predchádzajúcich rokov dosiahli aj ďalšie individuálne či tímové úspechy, všetky z nich je priam nemožné vymenovať. Ako sa vyjadrujú naši telocvikári: „Pokračujeme v práci v nadväznosti na dobré výsledky.“

 

63. otázka: Ktorí priemyslováci boli tí, ktorých výborné športové výsledky sa dostavili už na strednej škole, a stavajúc na nich sa neskôr stali majstrami sveta a olympionikmi?

Odpoveď: Bolo množstvo takýchto priemyslovákov. Myslíme na nich s hrdosťou, keďže dosiahli najvyššie ciele svojou vytrvalosťou, húževnatosťou a silou vôle.

Attila Szabó (maturoval v roku 1984), vzor viacerých generácií kajakárov. Stal sa majstrom sveta v K1 na 10-kilometrovej vytrvalostnej trati, získal aj ocenenie športovec roka. Je tiež majiteľom striebornej a dvoch bronzových medailí z majstrovstiev sveta. Zúčastnil sa troch olympiád a na olympiáde v Barcelone ako člen K4 získal 4. miesto.

Michal Riszdorfer – Našu školu reprezentoval v atletike a v behu na dlhé trate. Ukončil štúdium na FTVŠ. Ako kajakár od roku 1998 vyhrával každú súťaž, ktorú bolo možné vyhrať – je tak držiteľom 8 zlatých, dvoch strieborných a dvoch bronzových medailí z majstrovstiev sveta. Z olympijských hier v Aténach sa vrátil ako člen K4 s bronzovou medailou, kým z Pekingu so striebrom.

Juraj Tarr – stal sa členom úspešnej komárňanskej K4 v roku 2007. Na OH v Pekingu získal ako člen K4 striebro, okrem toho je tiež držiteľom zlatej medaily, dvoch strieborných a dvoch bronzových medailí z majstrovstiev sveta. Z Majstrovstiev sveta v Miláne sa vrátil so zlatou medailou.

István Gergely (maturoval v roku 1994). Na juniorských majstrovstvách Európy a sveta získal titul najlepšieho brankára (1994, 1995). Vo farbách slovenskej reprezentácie sa predviedol v roku 2001 na Majstrovstvách sveta vo Fukuoke. Vo farbách Maďarska získal zlatú olympijskú medailu v roku 2004 a 2008. Bol tiež členom reprezentácie Maďarska na majstrovstvách sveta v rokoch 2003 a 2005, kde získali striebro.

Róbert Szayka (maturoval v roku 1996) – udomácnil bojové umenie kempo nielen v Komárne, ale aj na celom Slovensku. Je úspešným majstrom kempa, je držiteľom medzinárodných ocenení, viacnásobným majstrom sveta.

Chceli by sme dať znať aj o súčasnom nádejnom športovcovi: Bence Dikácz dosiahol vynikajúce výsledky v plávaní – v roku 2021 na svetovom pohári FINA skončil na vynikajúcom 4. mieste.

 

64. otázka: S akými podmienkami očakáva školský internát žiakov školy, ktorí k nám prichádzajú zo vzdialenejších miest?

Odpoveď: Školský internát vytvára rodinné zázemie pre žiakov, ktorých miesto bydliska je príliš vzdialené od našej školy a nemôžu dennodenne dochádzať. Zabezpečuje podmienky pre uspokojenie individuálnych potrieb a záujmov žiakov prostredníctvom mimoškolských aktivít. Ubytovacia kapacita internátu je 221 miest. Celkovo je na internáte 7 výchovných skupín (v jednej skupine je max. 30 žiakov). V budove internátu máme 73 izieb, multifunkčné  počítačové miestnosti s pripojením na internet, 1 spoločenskú  miestnosť, 3 kuchynky a posilňovňu. Súčasťou internátu je aj športový areál a školská jedáleň. Srdečne očakávame našich priemyslovákov!

 

65. otázka: Ktorý z projektov bol za posledné roky na našej škole najúspešnejší?

Odpoveď: Naším najúspešnejším projektom bol projekt IROP (Integrovaný regionálny operačný program), v rámci ktorého sme na rozvoj a modernizáciu našej inštitúcie mohli minúť 1,5 miliónov eur. Z časti týchto prostriedkov sme zrekonštruovali dielne: vymenili sme elektrické vedenie, dielne dostali novú podlahu, bola zrekonštruovaná strecha, vymenili sa svetlíky za moderné, diaľkovo ovládateľné. Z druhej časti prostriedkov boli zrekonštruované strojárske a elektrotechnické odborné učebne. Okrem iného sme zakúpili trhací stroj, spektrometer, defektoskop, zváračky, pneumatickú pracovnú linku, tvrdomer, sústruhy a frézku, gravírovací stroj, osciloskopy, výukové softvéry, zariadenia na návrh dosiek plošných spojov.

 

66. otázkaAko je možné charakerizovať študijný odbor strojárstvo v súčasnosti?

OdpoveďOdborné vzdelávanie v strojárskom odbore je možné charakterizovať vstupom do novej vývinovej etapy, a to či už z hľadiska obsahu alebo didaktiky. Pri rozvoji bol kľúčový úspech projektu IROP, vďaka ktorému sme mohli realizovať významnú inováciu vo výučbe. V školiacich dielňach sme rozšírili náš strojový park o nové obrábacie stroje (sústruhy, frézky, vŕtačky, brúsky). Zdokonalili sme meraciu techniku, moderné meracie prístroje nahradili mechanické stroje na skúšanie materiálov (trhací stroj, tvrdomer) a na analýzu kvality materiálu sme získali rӧntgenový spektrometer. Rozšírili sme aj oblasť CNC techniky, zaviedli sme do vzdelávania novú CNC frézku riadenú systémom Sinumerik a podporili sme výučbu automatizácie výrobných procesov najmodernejším školiacim systémom SMC. Pokročili sme aj v oblasti CAD systémov, zaviedli sme výučbu konštrukčného programu PTC CREO, čoho výsledky sú už hmatateľné. Ako dôsledok zmien v didaktickom prístupe sme posilnili dôraz na teoretickú výučbu a až po nej sme zaviedli podrobné praktické východiská a prax. Dá sa povedať že PRIEMYSLOVKA očakáva záujemcov o strojársky odbor so zásadne zmodernizovaným vzdelávaním!

 

67. otázka: Ako je možné charakterizovať odbor elektrotechnika v súčasnosti?

Odpoveď: V uplynulých rokoch došlo k ďalšiemu rozvoju v rámci vzdelávacieho programu počítačových systémov. Popri modernizácii hardvéru a softvéru sme kládli najväčší dôraz na modernizáciu obsahu jednotlivých vyučovacích predmetov. Ako prví sme na Slovensku zaviedli do vzdelávania programovací jazyk Python a mikroprocesorový vývojový nástroj Arduino. Väčší priestor vo vzdelávacom procese dostali tiež používanie softvérov s otvoreným zdrojovým kódom, ako je napríklad operačný systém Linux, elektronická dokumentácia Kicad a softvér na návrh dosiek plošných spojov. V rámci programu IROP sme priebežne aktualizovali elektronický simulačný program Tina. Zaviedli sme vyučovací predmet Priemyselná informatika, v rámci ktorého sa naši žiaci oboznamujú so základmi robotiky. Vďaka pomoci našich bývalých študentov sa nám podarilo vybudovať aj laboratórium vybavené počítačmi Raspberry Pi.  Poznatky počítačových sietí sú vyučované v rámci Mikrotik akadémie pomocou moderného, ľahkoovládateľného, a predsa flexibilného a výkonného sieťového softvéru Mikrotik. Pomocou programu IROP sa nám podarilo zaobstarať nasledovné vybavenie pre vzdelávanie: viackanálové laboratórne osciloskopy, multifunkčnú spájkovaciu stanicu, zariadenie na výrobu dosiek plošných spojov, programovateľný model výrobnej haly a skladu, modulárne elektronické stavebnice. Na hodinách praxe naši študenti vyhotovia  užitočné elektronické zariadenia, ktoré môžu sami, dokonca i ich rodičia využiť pri domácich prácach. Medzi takéto zariadenia patrí kuchynský časovač, zosilňovač, z batérie napájaná LED lampa. Záujemcovia o elektrotechniku a počítačové systémy neváhajte a prihláste sa na tento študijný odbor!

 

68. otázkaAko je možné charakterizovať  študijný odbor  technické a informatické služby v súčasnosti?

Odpoveď: Študijný odbor technické a informatické služby sa zameriava predovšetkým na výučbu ekonomických predmetov, pričom používame také vyučovacie metódy, ktoré umožnia prepojiť teoretickú a praktickú časť výučby. Na vyučovanie informatiky nám slúžia softvéry Microsoft (Word, Excel, PowerPoint, Acces, QuarkXPress), účtovníctvo vyučujeme pomocou softvéru Stormware-Pohoda.
Naši žiaci sa majú možnosť zoznámiť aj s grafickým editorom, ktorý slúži na tvorbu grafiky na rôzne účely (Zoner Callisto) a tiež majú možnosť vyhotoviť propagačné a reklamné materiály pomocou softvéru Adobe Photoshop na spracovanie fotografií.
V rámci technickej výučby okrem softvéru AutoCAD si žiaci osvoja aj 3D modelovanie pomocou softvéru Solid Edge a navrhnutú súčiastku alebo produkt  môžu následne vytlačiť pomocou 3D tlačiarne. Veľmi dôležitú úlohu zohráva naďalej posilnenie skupinovej práce a obohatenie vyučovacieho procesu zaradením motivačných hier a súťaží. Veľmi dobrým príkladom sú simulované študentské spoločnosti, kde sa žiaci zoznámia s riadením podnikateľskej činnosti. Vďaka projektu IROP si škola zaobstarala viac zariadení, ktoré slúžia na obohatenie vyučovacieho procesu. Z nich napr. gravírovací stroj môže žiakom študentských spoločností poskytnúť nové možnosti podnikania - vyhotovením vlastných výrobkov.

 

69. otázka: Koľko maturitných tried mala naša škola počas svojej 70-ročnej existencie dokopy a koľko žiakov v týchto triedach zmaturovalo?

Odpoveď: Fakty hovoria za seba. V našej inštitúcii počas jej 70-ročnej existencie absolvovalo 363 denných, 6 nadstavbových a 71 večerných tried (z toho 6 v Nových Zámkoch, 1 v Šuranoch a 6 v Šamoríne). V dennom a nadstavbovom štúdiu zmaturovalo 9 908 žiakov, vo večernom štúdiu 1191 žiakov.

 

70. otázka: Od čoho je Priemyslovka PRIEMYSLOVKOU?

Odpoveď: Vážený čitateľ! Formou otázok a odpovedí sme chceli upozorniť na niektoré najdôležitejšie súčasti/momenty/detaily histórie Strednej priemyselnej školy strojníckej a elektrotechnickej v Komárne v podobe otázok a odpovedí. Predstavili sme cestu, ktorú si naša škola prešla od svojich skromných začiatkov, cez povzbudzujúce posilňovanie až po súčasnú PRIEMYSLOVKU vyučujúcu moderné technické, ekonomické a informatické zručnosti.  Pre našich viac ako desaťtisíc absolventov naša škola určite predstavovala základ úspešného života, pre učiteľský zbor základ tvorivej atmosféry, pre rodičov, dúfajme, že inštitúciu, ktorej môžu zveriť svoje najväčšie poklady, svoje deti, kde sa z mladých študentov stanú vzdelané dámy a páni… Pravdepodobne (aj) od tohto je komárňanská Priemyslovka PRIEMYSLOVKOU!

« Máj 2024 »
Pon Ut Str Št Pia So Ne
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Kontaktné Informácie

Stredná priemyselná škola strojnícka a elektrotechnická - Gépipari és Elektrotechnikai Szakközépiskola, Petőfiho 2, Komárno

Petőfiho 2, Komárno 945 50

Tel.: +421 35 7731 439

Fax: +421 35 7731 493

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

www.spskn.sk

facebook.com/spskn.komarno

Prihlásenie